روانشناسی پول
نوشته شده توسط : امین جمالی

سه دهه قبل، آدرین فرنهام، مقیاسی تحت عنوان MBBS یا Money Belief and Behavior Scale ابداع کرد که به کمک آن باورها و نگرشها و الگوهای رفتاری انسانها در قبال پول سنجیده میشد.

این مقیاس در طی سالهای گذشته اصلاح شده و بهبود یافته است و هنوز به عنوان معتبرترین ابزار در سنجش نگرش پولی انسانها در حوزه «روانشناسی پول» مورد استفاده قرار میگیرد.

یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی الگوی رفتار مالی، «تمرکز بیش از حد بر پول» یا «وسواس پولی» است. این ویژگی، مانند سایر وِیژگیهای رفتاری یک طیف را تشکیل میدهد و هر کس میتواند بر اساس نحوه رفتار و الگوی برخورد خود با پول، به خود نمره ای بین صفر تا صد بدهد. به ویژگیهای زیر توجه کنید و در هر مورد به خود نمره ای بین 0 تا 10 بدهید:

  • هزینه کردن برایم رنج آور است.
  • پس از انجام خرید، بارها و بارها مبلغ خرید و هزینه انجام شده را با خود مرور میکنم.
  • اگر کالا یا وسیله ای را خرید کنم، هر جا آن را ببینم دوباره قیمت میکنم تا مطمئن شوم خرید را به قیمت مناسبی انجام داده ام.
  • حتی وقتی برای دوستانم هزینه میکنم، جایی در ذهنم نگه میدارم که چقدر به آنها لطف کرده ام و منتظر میمانم تا این لطف جبران شود.
  • اگر برای دوست یا اعضای خانواده هزینه ای انجام دهم، باید خودم را قانع کنم که «آنها هم جایی به من لطفی کرده اند...»
  • از پول خرج کردن نفرت دارم.
  • هر لحظه دقیقاً میدانم چقدر پول در کیفم دارم.
  • فقط وقتی پس انداز خوبی دارم احساس آرامش میکنم.
  • در انتخاب شریک مناسب برای زندگی، یکی از عوامل بسیار مهم برای ارزیابی وی، توانایی مالی و اقتصادی اوست.
  • اگر هزینه ماهیانه زندگیم یک میلیون تومان باشد، باز هم در انتخاب شغل، کاری با جذابیت کم و در آمد 4 میلیون تومان را به کاری جذاب با درآمد 2 میلیون تومان ترجیح میدهم.

امتیازهای ده جمله بالا را جمع کنید. اگر امتیاز شما پایین (حدوداً کمتر از 20) یا بالا (بیش از 70) شده، اوضاع شما نگران کننده است.

گروه اول، فراموش کرده اند که در دنیا زندگی میکنند و خواسته یا ناخواسته، تنها زبان مشترک مردم جهان پول است. گروه دوم نیز: فراموش کرده اند که در دنیا زندگی میکنند و پول، اگر کاربردی داشته باشد لذت بردن از رابطه ها، دوستی ها و فرصتهاست.

شما در کجای طیف هستید؟

 





:: بازدید از این مطلب : 1955
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: